اصول تمرین

SONY DSC

اصول تمرین قواعدی هستند که بر اساس آنها تمرینات ورزشی تدوین میگردند و لازمه پیشرفت و بهبود عملکرد ورزشی میباشند. ذیلا این اصول بهمراه مختصری توضیح بیان میشود . به امید آنکه مربیان محترم ما با بکار گیری این اصول در پیشرفت سریعتر بازیکنان موثر تر عمل نمایند .

اصل ویژگی تمرین:براساس این اصل تمرینات هر رشته ورزشی بر اساس نوع سیستم انرژی مورد نیاز و مشخصات تکنیکی و تاکتیکی و بیومکانیکی و روانی ان رشته طراحی میگردد. در تمرین بایستی مطابق با آن رشته ورزشی تمرینات شبیه سازی گردد. الگوی حرکتی غالب ،عضلات در گیر و دستگاه انرژی غالب در این اصل اهمیت دارند.

اصل تداوم : تداوم تمرین باعث میگردد تا سازگاری انجام شده در بدن ،بر اثر تمرین ،از دست نرود.قطع و ترک تمرینات باعث میگردد که زمان زیادی جهت جبران تلف گردد.با یک تمرین و دوره کوتاه تمرینی نباید توقع پیشرفت زیاد را داشت

.

اصل تفاوتهای فردی: بر اساس این اصل ،با توجه به اختلافات ژنتیکی ،آمادگی جسمانی،انگیزه،شرایط جسمی وغیره ، تمرینات برای افراد مختلف، متفاوت طراحی میگردد و نباید توقع داشت دو نوع با شرایط متفاوت ،تمرین یکسان نموده و به یک میزان بهره ببرند. افراد متفاوت به تمرین یکسان ،پاسخهای متفاوتی میدهند

.

اصل اضافه بار و اضافه بار فزاینده: براساس این اصل ،فشار ورای توانایی فعلی،موجب پیشرفت میشود.میتوان حجم تمرین ،شدت تمریت ،تکرار ، زمان و…. را افزایش داد. شایان ذکر است همواره بایستی برای جلوگیری از اسیب و بیش تمرینی ،زمان لازم برای برگشت به حالت اولیه (ریکاوری)در نظر گرفت

.

اصل سازگاری:دراین اصل تنها منظور خو گرفتن و عادت کردن نیست . بلکه سازگاری در ابعاد مختلف (متابولیسمی ،دستگاه قلب و تنفس ،روانی،سلولی ،سازگاری محیطی مانند اب و هوا و ارتفاع و رطوبت و سرما و گرما،توپ و میز و سالن و……)مورد نظر است

اصل الگو سازی: مبنای این اصل بر اساس بازی سطح عالی آن رشته ورزشی است . و از بازیکنان تراز اول الگو برداری تکنیکی و تاکتیکی و استیل بازی و … میگردد

اصل زمانبندی تمرین:بر اساس این اصل در چرخه های ماکروسیکل و میکرو سیکل و مزو سیکل و یا به اصطلاح برنامه های هفتگی و ماهانه و سالانه و غیره ،بایستی تناوبی از تمرینات پر شدت ،کم شدت و با شدت متوسط و استراحت را در نطر گرفت تا دائم ورزشکار توانایی ریکاوری را داشته و از سیستم های مختلف انرژی مورد نیاز آن رشته ورزشی بهره گیری نماید

.

اصل گرم کردن وسرد کردن:با عنایت به اینکه دستورات صادره از سوی مغز به غدد درون ریز بدن ،زمانی طول میکشد تا هورمون مورد نظر به بافت عضلانی و اندام مورد نظر برسد ،لذا لازم است حتما گرم کردن بدن صورت پزیرد. گرم کردن موجب کاهش احتمال آسیب دیدگی و بهبود و آمادگی سیستم عصبی عضلانی برای اجرای بهتر میگردد.

از طرف دیگر با سرد کردن ،بازیکن به سیستم غدد درون ریز خود این فرصت را میدهد که به کار خود ادامه داده و موجبات بازسازی ذخایر انرژی مصرفی را فراهم نمایند ،هم چنین سیستم دفع مواد زائد کماکان فعال بماند .حداقل گرم کردن بستگی به فصل و سن و… ۱۵ دقیقه و حداقل سرد کردن ۵ دقیقه است.در گرم کردن افزایش آدرنالین و نورآدرنالین و کوتیزول(کات کولامین ها) را داریم و سرد کردن موجب کاهش آنها میگردد.

اصل تنوع: تنوع در تمرین موجب میگردد تا ورزشکار کمتر دچار خستگی جسمی و فکری گردد .تمرین متنوع و مشابه شرایط مسابقه موجب ارتقاء تکنیک و تاکتیک و مسایل ذهنی روانی میکردد..

اصل مشارکت فعال: ورزشکار بایستی در هدف گذاری با مربی همراهی نماید و فعال باشد .هدف باید ارزشمند و دست یافتنی باشد و مربی و ورزشکاردر تدوین برنامه مربوطه به خود همکاری داشته باشند. حتی اگر ورزشکار توانایی تجزیه و تحلیل نداشته باشد ،حداقل دست اورد برنامه ریزی مشارکتی فهم متقابل است .

اصل برگشت پذیری :بر اساس این اصل سازگاریهای کسب شده در اثر تمرین ،در اثر بی تمرینی از دست رفته و بدن به حالت هموستاز اولیه بر میگردد.
(امیر عمیدی)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>